09.12.2019

За результатами спільного засідання громадської ради при Мінекоенерго України і Комітету підприємців з питань природокористування та охорони довкілля при ТПП України по обговоренню послідовних кроків впровадження в Україні системи моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів, були підготовлені та надані компетентним органам державної влади такі рекомендації.

Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування

  1. Прискорити прийняття Верховною Радою України у другому читанні проекту Закону про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів (за реєстр. за № 0875).
  2. Розглянути на засіданні Комітету питання доцільності підготовки проекту Закону про систему торгівлі квотами на викиди парникових газів.

Кабінету Міністрів України (зокрема, Мінекоенрго та Мінекономрозвитку)

1. Невідкладно після прийняття Закону України «Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів», розпочати широке публічне обговорення доопрацьованих проектів постанов Кабінету Міністрів України та інших нормативно-правових актів, необхідних для реалізації його положень. Зокрема проектів постанов Кабінету Міністрів України:

  • про затвердження порядку здійснення моніторингу та звітності викидів парникових газів;
  • про затвердження порядку верифікації звіту оператора про викиди парникових газів;
  • про затвердження переліку видів діяльності, на які поширюються моніторинг, звітність та верифікація викидів парникових газів.

2. З метою забезпечення високого рівня довіри до результатів моніторингу, що здійснюватиметься операторами, вжити заходів по забезпеченню акредитації веріфікаторів та визнанню результатів їх оцінювання. Зокрема, забезпечити прийняття актів права і документів необхідних для акредитації верифікаторів в рамках системи торгівлі квотами згідно з ISO 14065:2013 та визнання сертифікатів відповідності персоналу.

3. Прискорити впровадження Національної системи торгівлі квотами на викиди парникових газів, як еквівалентного інструменту, що застосовується в ЄС.

Для формування Системи необхідно:

  • прийняти національне законодавство;
  • визначити уповноважений орган, граничні критерії установок для включення у сферу регулювання Системою;
  • запровадити дозвільну систему на викиди парникових газів для визначених установок, включення яких до системи торгівлі квотами є обов’язковим;
  • визначити цільові показники, на підставі яких здійснюватиметься справедливий розподіл квот;
  • розробити Національний план розподілу квот на викиди парникових газів;
  • здійснити розподіл квот між установками;
  • запровадити Реєстр вуглецевих одиниць та відкриття рахунків для операторів й інших учасників ринку.

4. Забезпечити невідкладне розробляння національних стандартів (ДСТУ), гармонізованих з чинними міжнародними, у порядку згідно з Законом України «Про стандартизацію».

Національні стандарти (ДСТУ) по управлінню парниковими газами, на яких йдеться посилання у розроблених проектах актів права (див. п. 1), підлягають скасуванню. Вони були розроблені технічним комітетом стандартизації ТК 82 «Охорона довкілля» у 2014 році на замовлення Мінприроди. Прийняті у 2015 році ДСТУ ISO 14064-1, ДСТУ ISO 14064-2, ДСТУ ISO 14064-3, ДСТУ ISO 14065 – були гармонізовані з міжнародними, які у 2018-2019 роках втратили чинність у зв’язку з їх переглядом та прийняттям нових редакцій відповідних міжнародних стандартів.

Рекомендований оптимальний метод прийняття стандартів у якості національних (ДСТУ) – метод перекладу за ідентичним ступенем відповідності міжнародним. Строк прийняття – до прийняття постанов Кабінету Міністрів України та інших актів права, які передбачають посилання на них.

Рекомендований перелік міжнародних стандартів по управлінню парниковими газами, які потребують першочергової гармонізації на національному рівні:

  • ISO 14064-1:2018 Greenhouse gases – Part 1: Specification with guidance at the organization level for quantification and reporting of greenhouse gas emissions and removals;
  • ISO 14064-2:2019 Greenhouse gases – Part 2: Specification with guidance at the project level for quantification, monitoring and reporting of greenhouse gas emission reductions or removal enhancements;
  • ISO 14064-3:2019 Greenhouse gases – Part 3: Specification with guidance for the verification and validation of greenhouse gas statements
  • ISO 14065:2013 Greenhouse gases – Requirements for greenhouse gas validation and verification bodies for use in accreditation or other forms of recognition
  • ISO 14066:2011 Greenhouse gases – Competence requirements for greenhouse gas validation teams and verification teams.

Відсутність прийнятих на національному рівні зазначених нормативних документів унеможливлює належне функціонування Систем:

  • моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів та
  • торгівлі квотами на викиди парникових газів.

Засідання відбулось 20 листопада 2019 року в ТПП України за участю представників провідних промислових асоціацій та підприємств, Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування, Кабінету Міністрів України, Мінекоенерго, проекту РМR Світового банку, міжнародних та громадських організацій, експертів.

Про впровадження в Україні системи моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів

Рекомендації надіслані листами